Tohle povídání z cesty do nejvyššího rumunského pohoří
Fagaraš jsme zveřejnili až více než dva roky poté, ne všechny informace musí
být proto pravdivé.
Byla to naše první cesta „do neznáma“, která se v našem
okolí nesetkala s příliš velkým pochopením. Většina známých považuje země
východně (a jihovýchodně) od Hrčavy za oblasti typu „Hic sunt leones“ a proto
všude přítomné „povzbuzování“ přidalo naší výpravě na objevnosti a
dobrodružnosti. Dnes výprava do Rumunska nepřipadá nikomu nijak neobvyklá a tak
následující řádky jsou nejspíš věnovány jen několika zájemcům.
Cesta tam:
Existuje spousta možností jak se dostat do Rumunska, jednou
z nejjednodušších je nastoupit u nás do rychlíku „PANONIA“ a svést se bez
potíží až na místo určení. My jsme využili levnější a zajímavější alternativy,
což je jízda „rozkouskovaně“, hlavně vlaky, často načerno, zkoušejíc, kolik
ještě ten který průvodčí snese. Již ve vlaku z Petrovic u Karviné do Budapeště,
kde jsme čekali relativní bezpečí a klid, se nad ránem ozvalo: „Je tady zloděj“,
načež jsme zabouchli kupé a vytáhli kapesní nožíky. Jízdenka nám končila ve
Štúrově, protože kupovat si lístek přes hranice je drahé. A tak jakmile přišla
hranice s Maďarskem a my jsme nenápadně pořád seděli ve vlaku, přišel první
problém. Naší „finty“ si všiml maďarský průvodčí, kterému jsme nerozuměli ani
slovo, a tak jsme nechali mluvit činy a tak „ajzboňák“ odešel se třemi pivy a
my jsme za dara mohli dojet do první zastávky na maďarské straně – Čopu. Tady
jsme pro změnu nechali mluvit ruce a nohy, když jsme se nořili do tajů
maďarských železnic. Odtud jsme za pár korun pokračovali již hodně přičoudlým
pantografem až do Budapeště. Potom, co jsme se „letem světem“ pokochali krásami
tohoto města, když jsme přejížděli z jednoho nádraží na druhé, jsme těsně po
poledni nasedli na rychlík do Aradu. Měl nás dovézt do první stanice na
rumunské straně (Curtici), kam jsme měli i koupený lístek, ale samozřejmě i v
rámci plnění adrenalinové půlhodinky, jsme to chtěli natáhnout až do Aradu. V
Curtici jsme jako spořádaní cestující chtěli vystoupit, ale maník s
kališníkovem to viděl jinak a tak jsme pokorně zůstali načerno v kupé. (Curtici
je totální díra – ještě, že jsme nevystoupili, asi by nám žádný vlak do Aradu
stejně nejel). A tak se vlak opět rozjel a jak jinak se ihned objevil průvodčí
a ihned nafasoval dvě piva – tvářil se zklamaně, ale měl smůlu – trefil na
vysránky, kteří si chtěli taky nějaké to pivo nechat… V Aradu jsme
skokem vpadli do rumunské městské reality – švábi, čichači (kteří ohrnuli nos
nad českými věnečky a tím nás nas…., hlavně Michala :-)) – holt toluen s sebou
nevozíme). Ale pivo v hospůdce na nádru chutnalo výtečně. Z Aradu jsme
pokračovali místním „pomalíkem“ do SIBIU. Zážitky byly vskutku silné: sedíme si
tak v klídku v polospánku a najednou z ničeho nic o půl šesté ráno do vagonu
vpadne parta chlápků s kosami – no, jistý infarktový stav! Ještě jsme se
nestačili vzpamatovat a už je střídá parta s hráběmi. Jak pracovitý národ… Ze
Sibiu, (kde jsme strávili taky hezkých pár hodin), pokračujeme přes Podul-Olt
do Turnu Rosu, poslední to naší štaci při cestování vlakem…
Hory
… Je to velmi malebná vesnička, kde maturujeme u nabírání
vody z místní studny (voda je bezpečně pitná). Z Turnu Rosu se nastupuje na
hřeben – středem vesnice po široké cestě kolem „církevního domu“ až na velkou
polanu, odkud se pokračuje březovým porostem až na Tataru (má to být červená
značka). Ve svazích Tataru jsme narazili na pasteveckou chýši s velmi milým
osazenstvem a v dalších dnech jsme měli o přehršel mléčných výrobků postaráno
(výměnný obchod jenom vzkvétal – sladkosti, cigarety, ale ne prachy!).
Z Tataru jsme další den pokračovali přes sedlo Surul, horu
Budislavul až pod Ciorteu. Cestou jsme narazili leda na pastevce a jejich
neobvyklí psi měli chuť si pohrát s našimi lýtky. Spíme kousek pod horou
Budislavul v sousedství nádherného jezera a kamarádských pastevců.
Další den nás čekala drsná drapa na Scaru, i to počasí
nebylo příliš příznivé. Pod jejím vrcholem padlo nešťastné rozhodnutí
pokračovat dál až na chatu Negoiu, namísto rychlého úprku do útulku Barcaciu.
(Navíc se dá přespat v plechové bivakovaní chajdě několik minut pod vrcholem
Scary). Na chatu Negoiu je to totiž ještě pěkná štreka (3h) a navíc značení je
zde vskutku pro dobrodruhy a tak se nám sestup protáhl o pár kilometrů a pár
zbytečných hřebínků. Co nestačil promočit intenzivní déšť, to vyřešil pád do
rozvodněné řeky. Samozřejmě ihned po příchodu na chatu Negoiu se krásně
vyčasilo. Na této chatě se znavený turista může občerstvit ze široké nabídky
asi 3 jídel a osprchovat se v teplé vodě. Místo pro stan se platí (asi 30 Kč).
Z chaty Negoiu jsme za krásného počasí překonali
neskutečných 1000 výškových metrů na vrchol Negoiu - 2535 m n.m., (cesta je nejdřív zajímavá, vedena mírným stoupáním lesem a až v konečných partiích se
přeměňuje na drsný „držkolam“ po šutrech). Negoiu dominuje jako pěkný
vyhlídkový vrchol. Dolů už to není tak snadné – cestou nás čekala známá Strunga
Dracului. S „almarami“ na zádech to nebyla zrovna procházka růžovým sadem, naštěstí
exponované úseky jsou zajištěny řetězy. Až k večeru docházíme k jezeru Caltun,
kde jsme šokováni postojem turistů k ekologii Fagarašských hor (na skládce
bohužel dominují konzervy české provenience…). Přespáváme ve stanici refugiu u
jezera, která díky nepřízni počasí praská ve švech (ale jinak se zde vleze asi
dvacet lidí). V noci se starám o malou kulturní vložku, když křičím ze spaní
velmi sprosté výrazy a vyvolávám tak všeobecný rozruch.
Od jezera Kaltun vyrážíme již brzy a díky dost hlučné přípravě
snídaně se ještě pevněji vryjeme do paměti ostatním spolunocležníkům…
Postupujeme po hřebeni a brzy nás čeká docela strmý výšlap na Laitelui (2344m)
a později Capra (2417m). Ale ještě předtím zdoláváme velmi zajímavý hřebínek se
strmými srázy, a snažíc se přitom nepřejít do volného pádu, obdivujeme skvost
rumunského stavitelství: v oblasti chaty Bilea (2034m) se nachází vysokohorská
silnice s působivým tunelem, která spojuje obě strany Větrných hor. Na
rozlehlých travnatých svazích hory Paltinul (2398m) nám docela hodně nahnal
strach ovčácký pes, jelikož si jako cíl vybral lýtko posledního v řadě a
neodbytně se jej snažil dosáhnout. Tento, pro rumunské hory tak
charakteristický obraz, se pak opakoval několikráte, vždy naštěstí bez ztrát na
již tak ztrápených končetinách… V dalších částích hřebene již stezka traverzuje
v jižních svazích poměrně hluboko pod vrcholy. Zpočátku se sestupuje k jezeru
Lac Capra přes jižní pilíř hory Viňatoarea lui Buteanu a pak se pokračuje k
hornímu okraji doliny Fundul Caprei. Odtud je to již blízko do sedla Portita
Arpasului. Vápencové vrstvy zde tvoří zajímavé skalní okno Fereastra Zmeilor.
Odbočuje zde modrý pás na chatu Podragul. Je skromně ale dostatečně zásobená
základními potravinami – doplňujeme zásoby chlebem a rýži, která se nedá uvařit
snad ani po 2h intenzivního snažení. Jsme šokováni „čistotou“ zdejších toalet a
opět se nestačíme divit, co člověk může vyvést v přírodě… Je zde velké
tábořiště a tak pokračovat budeme až další den.
Dojímá nás pravidelnost a škodolibost zdejšího počasí –
pravidelně kolem 13.h se zatáhne a pak už je věcí hodinky, dvou, než se nadobro
rozprší. I toho významného dne, kdy jsme měli vystoupit na nejvyšší vrchol
pohoří – Moldoveanu (2543m n. m.), tomu nebylo jinak a po prvních kilometrech
za chatou Podragu se ztrácíme v mlze. Úsek cesty dál po hřebeni, jež traverzuje
severní svahy hory Arpasul Mare, je sice exponovaný, ale bezpečně zajištěn
řetězy.
Tento zajímavý „železný traverz“ nám zpestřuje rumunská
rodinka s psíkem – v rasách psů se sice nevyznám, ale to bídné stvoření určitě
není kavkazský pastevecký pes, ba ani kamzík horský jak se jeho majitelé mylně
domnívají, je to spíše parodie na záchodovou štětku a mně ho je vysloveně líto.
Hrdý Rumun – hlava rodiny jej s kamennou tváří škrtí na metrovém obojku a táhne
nad bezednými propastmi, s úsměvem mu asistuje jeho manželka s dcerou, tlačíc
chudáčka ze zadu na další a další metry řetězů a rozklepaný „turista“ piští a
štěká svou zoufalou píseň… Radši tuto veselou rodinku míjíme a pokračujeme na
vrchol Arpasul Mare (2468m), kde je nostalgický pomníček horolezců. Cestou
míjíme sedlo Saua Podragu, odkud míří modrý trojúhelník na chatu Podragul.
Blízkost nejvyššího majestátu je znát, jako mravenci se zde hemží turisté a
tvoří dlouhého hada na hřebínku spojujícím horu Vistea Mare (2527m) s
Moldoveanu.(červený terč, 15 min.). Nebetyčný velikán nás přijímá mlžným
počasím, leč i přesto, kam oko dohlédne, od východu k západu se táhnou klikaté
hřebeny Větrných hor, skalnaté traviny a travnaté skaliny a vše přikrývá mírný
opar stoupající někde z čertových kotlů pod námi. Mnoho křížů zmrzlých a
zbloudilých na fagarašském hřebeni mlčky výstražně připomíná, že jsme v horách,
do nichž bychom měli být velehorsky vyzbrojeni… Slavnostně, snad na počest
těchto nešťastných poutníků, popíjíme na vrcholu šampaňské, jímž nás obdarovali
rumunští turisté a kouříme bídísa, jehož dým se spojuje ihned s bělavou mlhou,
která nás obklopuje…
Stezka se dál strmě vine až do sedla Vistei (2304m), kde na
rozsáhlé polaně stojí bivakovaní chajda, ne zrovna v nejlepším stavu, ale pro
odpolední partičku scrables dokonale vyhovuje. Pár výškových metrů níže se u
stop nejvyšší hory Rumunska, na břehu pohádkových jezer, medově usíná… Směrem k
východu se hory postupně zaoblují a nabývají více travnatého rázu, stáda bílých
ovcí a černých buvolů tvoří neopakovatelné kontrasty s barvami přírody.
Svérázní pastevci si v pravidelném intervalu vždy řeknou o cigaretu. Jenže ty
naše cigára ani tvrdý horal z Fagaraše nechtěl kouřit… Příští rok je měli
možnost ochutnat pastevci na Kavkaze – ročník, hmm….
V lenivém parném odpoledni přicházíme na chatu Urlea, kde
jsme sestoupili po modrém trojúhelníku ze sedla Curm. Mogosu a tím s konečnou
platností opustili fagarašský hřeben. Máme v plánu se projít údolím řeky Urley
a pak se nějakým způsobem přemístit do pohoří Piatra Craiului. Pár desítek
metrů od chaty ve strmém ostružinovém svahu nás hypnotizuje již málem
zapomenutá vůně, s obláčkem dýmu k našim nosům totiž připlouvá aroma skopového.
V opojném transu zasedáme k dřevěným lavicím a poroučíme si zdejší speciality,
na sen o smaženém masu ale na chvíli zapomínáme. Leč v tom se ve dveřích
objevuje mladá žena s talířem plným pečeného barbecue - připadám si jako
Pavlovův pes… Tento neočekávaný projev laskavosti nás natolik vyvedl z míry
(především Mariana, který málem zapomněl, že nejí červené maso), že jsme se
zmohli jen na bezduché děkování a zběsile se vrhli na tuto kulinářskou lahůdku
až se nám uši třepaly.
Po vydatné hostině se ztrácíme v pustém Karpatském údolí
řeky Urley: nekonečný pralesní pochod dlouho do noci tichým údolím, královstvím
obrovských bučin, v soumraku šumících staletých jedlí, jež budí pocit bezpečí,
kde ale znavený poutník jen těžko najde místo k noclehu. Stezka nutí jít pořád
dál, stále hlouběji do údolí. Před soumrakem zdoláváme divokou vodu, která si
hřmí svou píseň, touž jako před léty. Na břehu zaplápolal táborák a tisíce
světlušek vzlétlo k nebi, k třpytivému království a spolu s nimi se vznesly sny
a přání, aby kroužily kdesi nad našimi hlavami a jestli trefí zpátky, tak aby
zase přišly zpět v tu nejméně očekávanou dobu…
Stezka se mění v prašnou silnici a brzy se ocitáme ve vsi
Breaza. Zdařilá architektura zdejších domů umožňuje poznat své charakteristické
prvky: barevné a bohatě zdobené fasády domů jižanského typu, vždy s elegantní
venkovní roletou, chránící před letními vedry. Všechny domy jsou porostlé
révovým vínem a hlavně vynikají skvostnou bránou, která je zde vždy vizitkou
každé rezidence.I když se dům rozpadá a zarůstá jej plevel, přesto brána je
vždy upravená, svítí novým nátěrem a zve kolemjdoucí k posezení.
V Braeze se těšíme, že zkusíme jak to vypadá v Rumunsku se
stopem. Přání se nám vyplňuje svérázným způsobem: zastavuje nám skvělý řidič,
je to původem Rumun, který žije v Německu a pravidelně sem jezdí za rodinou
každý rok. Je to cesta plná kontrastů: ve starém bavoráku za sladkých
kolébavých rytmů Enya´i frčíme placatou krajinou Fagarašského podhůří. Snědý
Rumun nám plynou němčinou vypráví o životě ve své vlasti a my jen tiše lapeme
po dechu. V městečku Fagaraš přesedáme na vlak a cestujeme po trase: Brašov –
Zarnešti, vše příjemnými pomalými osobáčky. V Zarnešti děláme pořádný nákup a
završujeme jej čepákem za 4 Kč s borcem z místní horské služby. Piatra je
pohoří zcela odlišné od Fagaraše – je zde množství krasových útvarů a jevů,
jako četné soutěsky, průrvy, vyvěračky atd. Hned od začátku při nástupu na
hřeben vede cesta působivými průsmyky se stometrovými srázy. Vápencovité
horniny kýčovitě kontrastují s množstvím horské květeny se spoustou endemických
druhů. Zvláště charakteristické je vertikální členění vrstev vápence, což
vytváří dojem horských katedrál a poutník jen čeká, kdy se ozvou mohutné skalní
varhany…
Hřeben začínáme ze strany chaty Curmatura, od které
nastupujeme na vrchol Turnul – cesta je sice exponovaná, ale bezpečně zajištěná
a vápencové věže a daleké výhledy nás nenechají nevzrušené. Po hřebeni se vine
stezka, která místy nutí použít i ruce, celé přírodní divadlo je ještě více
zdůrazněno pohledy do údolí – doliny pokryté malebnými a hustými jehličnatými
lesy, přerušované lesními loukami, pasekami a pastvinami se salašemi. Mnohde se
údolí mění v divoké skalní soutěsky se stěnami stovky metrů vysokými. Na
hřebeni jsou šikovné bivakovací chatky, které díky své hýřivé červené barvě
nelze minout. Při plánování tras je třeba mít na paměti, že pohoří je velmi
chudé na vodu. Náš výlet vedl z vrcholu Turnul dále přes Ascutit (2136m) –
Timbalul Mic (2193m) až na La Om, což je nejvyšší vrchol pohoří (2239m). (Z
chaty Curmatura je to až sem 6h 30 min). Zde jsme se rozhodli opustit hřeben
Piatry a sestoupit do vesnice Dimbovicioara, kde se nachází několik jeskyní. S
místními průvodci s bujnou fantazií procházíme tu největší – Pestera
Dimbovicioara.
Sestupujeme dál po silnici až do Podul Dimbovitei, kde, po
neúspěšném pokusu o stopa, nastupujeme do pravidelné autobusové linky do
Brašova. Opět okoušíme svéráz národního transportu – uvnitř rozhrkaného busu je
atmosféra jak na divokém západě – řidič v sombréru a v džínách, na palubce
vlaječky amerických států a prsatých dívek a z reproduktoru se ozývá „the best
of 70´s“ . Za okny horskou krajinu střídají zemědělské usedlosti, na četných
zastávkách pořád nastupují a vystupují snědí muži s kosami a ženy s hráběmi.
Bavíme se skvěle a vůbec se nám z autobusu nechce. Z Brašova jedeme do Sibiu
osobákem a díky solidní dezinformaci ze strany spolucestujících trávíme pak
dlouhé chvilky na nádražní podlaze v polospánku a sledujeme, jak švábi křižují
čekárnu z jedné strany na druhou. Dál pokračujeme sice drahým ale rychlým
rapidem do ARADU, kde po dlouhých negociacích s místními „taxikáři“ domlouváme
transport dodávkou až do Budapeště za 50 DM/os. S jižanským temperamentem
řidiče jsme měli o zábavu postaráno. Pak ještě se přehoupnout na Slovensko
vlakem přes Komárom a pěšky přes most do Komárna a jsme téměř doma. Opravdu
téměř. Komárno je děsná prdel a tak na vlak čekáme více než je zdrávo…Takhle
rozkouskovaně s několika excesy pokračuje šťastně až domů.
Co říci na závěr? Snad nejvýstižnější jsou slova M.
Nevrlého:
„Musíš se smířit s tím, že možná ani v Rumunsku již
nenajdeš všechno úplně stejné, jak jsem to viděl ještě před nedávnem já. I tam
se leccos rychle mění, pospěš si! ….Divokých věcí ubývá, ale i ty najdeš ještě
mnoho krásného… Nejdůležitější je probudit touhu. Otevři oči. Nadchnout. To je
nejtěžší úkol. Ostatní záleží už jenom na tobě.“
Poděkování:
Tisíceré díky patří Jarušce Jechové za přepsání tohoto
dlouhého a nudného povídání.